הרכבים שאהבתי
קילומטראז' הוא אחד המדדים המשמעותיים ביותר בבחינת מצבו של רכב משומש, אך מהו קילומטראז' סביר? כיצד מבדילים בין רכב שנסע מרחק תקין לבין כזה שחווה "חיים קשים" על הכביש? תוהים לגבי סוגיות אלו ונוספות? הינה כל מה שצריך לדעת.
נהג פרטי בישראל נוסע בממוצע בין 15,000 ל-20,000 ק"מ בשנה - נתון המשמש כבסיס להערכת קילומטראז' סביר. כך, רכב בן 3 שנים עם כ-60,000 ק"מ נחשב לשמור, בעוד ש-100,000 ק"מ באותו גיל עשויים להעיד על שימוש אינטנסיבי ובלאי מוגבר. יחד עם זאת, מדובר בהערכה כללית בלבד, שכן חריגה של עד 10,000 ק"מ לשנה לא בהכרח מעידה על בעיה, בעיקר אם מדובר ברכב שטופל כראוי ונסע בעיקר בדרכים בין-עירוניות.
סוג הרכב משפיע באופן מהותי על הערכת הקילומטראז' הסביר:
רכבים פרטיים עם 15,000-20,000 ק"מ בשנה - נחשב סביר.
רכבים מסחריים עם 25,000-35,000 ק"מ בשנה - מקובל.
מוניות ורכבי השכרה עם 40,000-60,000 ק"מ בשנה - נחשב לנורמה.
כמו כן, וגם זה פרט שחשוב להביא בחשבון, ישנם לא מעט סוגי רכבים בישראל שלכל אחד מהם השפעה על תוחלת החיים הצפויה בהתאם לקילומטראז'. רכבי יוקרה ומותגים יפניים ידועים באמינותם גם לאחר נסועה גבוהה, בעוד שרכבים אחרים עלולים להציג בעיות מכניות מוקדם יותר.
אופי השימוש ברכב משפיע באופן משמעותי על המשמעות של הקילומטראז'. למשל, נסיעות עירוניות קצרות - רכב שנסע 100,000 ק"מ בנסיעות עירוניות קצרות עלול להיות שחוק יותר מרכב שנסע 150,000 ק"מ בנסיעות ארוכות על כבישים מהירים. או, רכב ליסינג/חברה - לרוב עובר טיפולים תקופתיים קפדניים, ולכן קילומטראז' גבוה מעט אינו בהכרח בעייתי. במקרה של רכב פרטי - משפחות עם ילדים או נהגים צעירים עשויים להפעיל עומס גבוה יותר על הרכב, גם בקילומטראז' נמוך יחסית.
ירידת ערך רכב מושפעת באופן ישיר ומשמעותי מהקילומטראז' שלו, כאשר כלל אצבע מקובל בענף הרכב קובע שחריגה של כל 10,000 ק"מ מעל לממוצע מפחיתה כ-2%-3% מערך הרכב ומובילה למצב של ירידת ערך רכב, בעוד חריגה מתחת לממוצע מעלה את הערך בכ-1%-2%. השפעת הקילומטראז' על ערך הרכב אינה ליניארית, והפגיעה בערך בגין קילומטראז' גבוה חריף במיוחד מעל 200,000 ק"מ עשויה להיות דרמטית ולהגיע ל-40% מערך הרכב.
קילומטראז' נחשב גבוה בהתאם לגיל הרכב לפי קריטריונים ברורים, כאשר לרכב בן שנה קילומטראז' מעל 30,000 ק"מ נחשב גבוה לעומת הסביר של עד 20,000 ק"מ. לרכב בן שלוש שנים קילומטראז' מעל 80,000 ק"מ נחשב גבוה לעומת הסביר של עד 60,000 ק"מ, בעוד לרכב בן חמש שנים הגבול הוא 130,000 ק"מ לעומת הסביר של עד 100,000 ק"מ. לרכבים ישנים יותר בני עשר שנים, קילומטראז' מעל 250,000 ק"מ נחשב גבוה לעומת הסביר של עד 200,000 ק"מ.
לצערנו, זיוף קילומטראז' הוא תופעה שאינה נדירה. הסימנים שעשויים להעיד על זיוף כוללים:
פער בין מצב הרכב הפיזי (בלאי בהגה, דוושות, מושבים) לבין הקילומטראז' המוצג.
חוסר התאמה בין תיעוד טיפולים קודמים לקילומטראז' הנוכחי.
שחיקה חריגה של צמיגים או רכיבי מנוע ביחס לקילומטראז' המוצהר.
ספרות לא מיושרות או רווחים לא אחידים בלוח השעונים הדיגיטלי.
לפני רכישת רכב משומש, חשוב לבצע מספר בדיקות כדי לוודא את אמינות הקילומטראז'. למשל, בדיקת היסטוריית הטיפולים של הרכב, בדיקות רישוי קודמות, סריקת מחשב רכב במוסך מורשה ובדיקת דוחות נזקים מחברות הביטוח. באשר לסוגיה מה לבדוק כשקונים רכב? - חשוב לבצע בדיקת מכון מוסמך המספקת מידע אובייקטיבי על מצבו הכללי של הרכב.
זיוף קילומטראז' נחשב עבירה פלילית בישראל, המהווה הונאה לכל דבר. הסנקציות על זיוף קילומטראז', כולל הצגת רכבי 0 קילומטר, יכולות לכלול:
קנסות כספיים משמעותיים
הליכים פליליים כנגד המזייף
ביטול עסקה וחובת פיצוי הקונה
פסילת רישיון עסק לסוחרי רכב מורשים
תכופות, הפעלת מזגן בפקקים ועומס על תיבת ההילוכים גורמת לשחיקה מוגברת. לעומת זאת, נסיעה בין-עירונית ממושכת במהירות קבועה שוחקת פחות את מערכות הרכב ביחס לקילומטר נסיעה. רכב בן 5 שנים עם 150,000 ק"מ שנסע בעיקר בכבישים מהירים עשוי להיות במצב טוב יותר מרכב בן 3 שנים עם 80,000 ק"מ שנסע רק בעיר.
סגנון הנהיגה הוא גורם מכריע נוסף, כאשר האצות חזקות ובלימות פתאומיות, נהיגה בסל"ד גבוה, עומס יתר ונסיעה על דרכים משובשות משפיעים לרעה על חלקי הרכב השונים, ומובילים לשחיקה ולצורך גובר בתחזוקה.
רכישת רכב עם קילומטראז' גבוה מציעה יתרונות משמעותיים כמו מחיר נמוך לעומת רכב דומה עם קילומטראז' נמוך, ואם מדובר ברכב אמין מיצרן איכותי הוא עשוי לתפקד היטב גם עם נסועה גבוהה. רכבים מסוימים כמו רכבים חשמליים יד שנייה עשויים להציג עמידות טובה יותר לאורך זמן בשל מספר חלקים נעים קטן יותר. לעומת זאת, החסרונות כוללים הוצאות תחזוקה גבוהות יותר צפויות בטווח הקצר והבינוני, ירידת ערך מואצת בעת מכירה עתידית וסיכון גבוה יותר לתקלות משמעותיות.
רכב עם קילומטראז' גבוה דורש תחזוקה קפדנית יותר, הכוללת טיפולים תקופתיים, החלפת משאבת מים בהתאם להמלצות יצרן, בדיקות מנוע וגיר תכופות יותר, החלפת שמן, נוזל קירור ובלמים בתדירות גבוהה ובאופן כללי, תשומת לב רבה לרעשים חריגים.
הבחירה בין רכב חדש יחסית עם קילומטראז' גבוה לבין רכב ישן יותר עם קילומטראז' נמוך אינה חד משמעית, ותלויה בצרכים האישיים ובאופי השימוש. המפתח הוא בשימוש: לנסיעות יומיומיות וארוכות רכב מיני מומלץ גם אם עבר כבר קילומטראז' גבוה, כל עוד טופל היטב. לעומת זאת, לשימוש קל ומזדמן - רכב ישן יותר אך עם נסועה נמוכה עשוי לענות על הצורך באופן מספק ומשתלם.
קילומטראז' הוא נתון חשוב, אך לא כל הסיפור. רכב עם נסועה גבוהה שטופל היטב עשוי להיות עדיף על רכב מוזנח עם קילומטראז' נמוך. בכל מקרה, ההחלטה צריכה להתבסס על שילוב של גיל הרכב, סוג השימוש, מצב מכני ותקציב. למי שחושש מבלאי - שוק הרכבים החדשים מציע חלופה חדשה, אך יקרה יותר.
בשנת 2024, עולם הרכב מציע מגוון עצום של אפשרויות טכנולוגיות. זה דבר נפלא מצד אחד, אבל מצד שני גם מבל...
יום חמישי , 03/04/2025
בעבר המכונית המהירה בעולם לא הייתה מהירה בהרבה ממהירות ריצה של בן אדם, אבל היום המספרים גבוהים פי כמ...
יום ראשון , 22/12/2024
המעבר לרכב חשמלי מעלה שאלה מרכזית - כמה זמן לוקחת טעינה? יצרנית BYD מהמובילות בשוק הישראלי, מציעה דג...
יום רביעי , 29/10/2025