1. טרייד מוביל
  2. מאמרי רכב
  3. סוגי רכבים בישראל: כל מה שצריך לדעת

סוגי רכבים בישראל: כל מה שצריך לדעת

יום שני , 09/09/2024
סוגי רכבים בישראל: כל מה שצריך לדעת

רכבי מיני, רכבי פנאי, רכבים היברידיים, חשמליים או בכלל רכבים משפחתיים – יש כל כך הרבה סוגי רכבים בשוק הרכבים הישראלי, שכשניגשים לחפש רכב אפשר להתבלבל. אתם צריכים לשאול את עצמכם אם אתם מחפשים רכב מרווח, רכב לשטח או כזה שיתאים רק לסיבובים קצרים בעיר, אבל חוץ מהשאלות האלה יש כמה שיקולים שצריך להביא בחשבון וכמה דברים שחייב לדעת, ובשביל זה אנחנו כאן. ממש בשבילכם ריכזנו את כל המידע החשוב על סוגי הרכבים בישראל שחייב להכיר. קדימה, בואו נעביר הילוך.

אילו סוגי רכבים יש בישראל?

יש כמה סוגי רכבים שנפוצים בישראל ומתאימים למטרות שונות:

רכבי פנאי – אלה רכבים הידועים גם כרכבי שטח או רכבי SUV. בשנים אחרונות סוג זה נעשה פופולרי מאוד בישראל ואפשר להבין למה. רכבים אלה מציעים שילוב של מרחב פנימי מרווח, יכולות נהיגת שטח ועיצוב חיצוני מחוספס, ספורטיבי ועמיד. ברשימת הרכבים הפופולאריים האלה אפשר למצוא את פיג'ו 3008, יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'. רכבי פנאי מתאימים בעיקר למשפחות שרוצות רכב רחב ונוח לכל נסיעה, אבל גם שנותן אופציות לחווית שטח אקסטרימית ומגניבה. הם מצוידים לרוב במנועים חזקים, במערכות בטיחות מתקדמות ובאביזרי נוחות, שהופכים אותם לבחירה אידיאלית לטיולים ולנסיעות משפחתיות ארוכות.

רכב היברידי – כמו שהשם שלו מרמז עליו, הרכב ההיברידי משלב מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) ומנוע חשמלי אחד או יותר. השילוב הזה מאפשר חיסכון גדול בדלק ופליטה מופחתת של גזי חממה, ככה שאם אתם חושבים ירוק ו על הדרך רוצים לצמצם בהוצאות הדלק, הוא יכול להיות אופציה מצוינת. ברשימת הדוגמאות הבולטות לרכב זה נמצא את טויוטה פריוס, יונדאי יונק וקיה נירו. רכבים היברידיים פועלים במיטבם בתנאי נהיגה עירוניים, שם העצירות והזינוקים התכופים מאפשרים למערכת ההיברידית לנצל את האנרגייה בצורה היעילה ביותר. ואם זה לא מספיק, רכבים היברידיים נהנים ממיסוי מופחת בישראל, ככה שהם לא רק חסכוניים בדלק.

רכב חשמלי – עכשיו עולה השאלה: מה עדיף רכב חשמלי או היברידי? בשונה מרכבים היברידיים, רכבים חשמליים מופעלים אך ורק באמצעות מנועים חשמליים שעובדים על מסוללות נטענות ולכן הם מאה אחוז ירוקים. וכלל הנראה, הם העתיד שלנו – תחבורה ידידותית לסביבה, אפס פליטות מהאגזוז וחוויית נהיגה שקטה וחלקה. בישראל יש מגוון רכבים חשמליים שהולך וגדל עם הזמן, ובהם דגמי ג'ילי, BYD  וסרס. נכון, מומלץ להתקין עמדת טעינה בבית, טווח הנסיעה שלהם מוגבל יחסית והתשתית עמדות טעינה עדיין מתפתחת, אבל כמו שאמרנו הם כנראה העתיד שלנו והם ישודרגו עם הזמן ויהיו נוחים ויעלים. כמו הרכבים היברידיים, גם לרכבים החשמליים יש תמריצי מיסוי שהופך אותם לשווים ביותר.

מכונית מיני – לא חסרות ערים צפופות בארצנו הקטנטונת, ומכוניות מיני הן האידיאליות למצב הזה. הן מתאפיינות בממדים קומפקטיים, בצריכת דלק יעילה ובקלות תמרון בכבישים עמוסים ובמגרשי חנייה צפופים. אם תרצו רכב מיני מומלץ נוכל להצביע על קיה פיקנטו, יונדאי i10 וסיאט מי, אבל הם רק חלק מהרשימה. למרות גודלן הקטן, המכוניות האלה מציעות תא נוסעים רחב בצורה מפתיעה, ומספיק מקום לארבעה נוסעים ומטען קטן. הן גם מצוידות באביזרי בטיחות חשובים ובמערכות בידור מתקדמות, מה שהופך אותן לאפשרות משתלמת ונוחה לנהג העירוני.

מכונית סופר מיני – אם אתם רוצים ללכת על האמצע שבין מכוניות מיני למכוניות משפחתיות, מכוניות סופר מיני הן בשבילכם. הן מציעות את השילוב האולטימטיבי שבין ממדים קומפקטיים, מרחב פנימי גדול יותר ויכולות נהיגה משופרות. הדגמים הפופולריים מסוג זה כוללים את פולקסווגן פולו, טויוטה יאריס, וסקודה פביה. מכוניות סופר מיני מתאימות למשפחות קטנות או לזוגות הזקוקים למרחב ולנוחות מבלי להקריב את היתרונות של מכונית קומפקטית. הן מתאפיינות בצריכת דלק טובה, בביצועים גבוהים יותר בהשוואה למיני ובמחירים נגישים.

מכונית משפחתית – כפי שמוזכר בכל סקירת המלצות על רכבים משפחתיים, המכוניות האלה מחזיקות את השוק הישראלי, והן מציעות שילוב אידיאלי של מרחב, נוחות וערך. הן מתאימות לשימוש יום-יומי כמו נסיעות לעבודה ולסידורים, לנסיעות משפחתיות ארוכות ולטיולים. ברשימת הדגמים הבולטים אפשר למצוא את טויוטה קורולה, יונדאי אלנטרה ומאזדה 3. מכוניות משפחתיות מציעות מקום מרווח לחמישה נוסעים ותא מטען גדול, מנועים חזקים ויעילים, בטיחות ברמה גבוהה ומאפייני נוחות מודרניים. קטגוריה זו גם כוללת "מכוניות מנהלים", שהן מכוניות משפחתיות גדולות ומפוארות יותר.

סיווג רכבים בישראל לפי סוג

בישראל, כמו במדינות אחרות בעולם, כלי הרכב מסווגים לפי קטגוריות על בסיס מאפייני התכנון והשימוש שלהם:

רכב נוסעים M – רכבי נוסעים כוללים כל כלי רכב המיועד להסעת נוסעים ומכיל לא יותר משמונה מושבים נוסף למושב הנהג. קטגוריה זו כוללת מכוניות פרטיות, מיניוואנים ורכבי שטח בגודל בינוני. תת-קטגוריות של M כוללותM1 שהן מכוניות עם עד שמונה מושבים, M2, שהן כלי רכב עם יותר משמונה מושבים, או עד 5,000 ק"ג, ו-,M3 כלי רכב עם יותר משמונה מושבים, או משקל של מעל 5,000 ק"ג.

רכב מסחרי N – רכבים מסחריים הם כלי רכב המיועדים להובלת סחורות. קטגוריה זו כוללת משאיות קלות וכבדות, ואנים וכלי רכב אחרים המשמשים להעברת מטענים. תת-קטגוריות של N כוללות N1, שהם כלי רכב במסת עם משקל של עד 3,500 ק"ג, N2, שהם כלי רכב עם משקל של בין 3,500 ל-12,000 ק"ג, ו-N3, כלי רכב עם משקל של יותר מ-12,000 ק"ג.

גרור O – גרורים הם כלי רכב על גלגלים המיועדים להיגרר באמצעות כלי רכב אחר. הם משמשים בדרך כלל להובלת מטענים נוספים או ציוד מיוחד. תת-קטגוריות של O כוללות O1, שהם גרורים קלים עד 750 ק"ג, O2, שהם גרורים במשקל של בין 750 ל-3,500 ק"ג, O3, גרורים במשקל של בין 3,500 ל-10,000 ק"ג ו-O4, גרורים במשקל מעל 10,000 ק"ג.

טרקטור או מכונה T – טרקטורים וכלי ציוד מכני הנדסי כוללים כלי רכב המיועדים לשימושים חקלאיים, בנייה או יישומים תעשייתיים אחרים. הם מתוכננים לספק כוח גרירה או לתפעל ציוד מיוחד. קטגוריה T כוללת מגוון רחב של כלי רכב, החל מטרקטורים חקלאיים ומעמיסים קדמיים ועד מחפרים וציוד בניין כבד. למרות שכלי רכב אלה אינם נפוצים בכבישים ציבוריים, הם ממלאים תפקיד חשוב ובולט בתעשיות שונות ברחבי ישראל.

אופנוע L – אופנועים וקטנועים נכללים בקטגוריה הזאת, היא המתאפיינת בכלי רכב ממונעים בעלי שנים או שלושה גלגלים. הם מציעים ניידות יעילה וזריזה, בעיקר בתנועה עירונית צפופה. תת-קטגוריות נפוצות של L כוללות L1, אופנוע שנפח המנוע שלו הוא עד 125 סמ"ק ועם כוח סוס של עד 14.916, L2 עם כוח סוס של עד 47.46 ו-L3 שהוא לא L1 ולא L2 עם כוח סוס של מעל 47.46.

לסיכום

אפשר למצוא בשוק הרכב הישראלי סוגי רכבים שיתאימו לכל צורך, העדפה ותקציב. בין אם אתם מחפשים מכונית משפחתית מרווחת, רכב פנאי הרפתקני או פתרון תחבורה עירוני יעיל, תמיד תוכלו למצוא אפשרות מתאימה. הסוד הוא להבין את הצרכים ולחפש בהתאם. מחכים לכם בכביש.