1. טרייד מוביל
  2. מאמרי רכב
  3. רכב חשמלי או רכב היברידי: 10 ההבדלים שכדאי להביא בחשבון

רכב חשמלי או רכב היברידי: 10 ההבדלים שכדאי להביא בחשבון

יום שני , 09/09/2024
רכב חשמלי או רכב היברידי: 10 ההבדלים שכדאי להביא בחשבון

אם גם אתם מחפשים את האפשרות החסכונית והנוחה ביותר לרכב משפחתי ומתלבטים לגבי רכב חשמלי או היברידי, חשוב שתכירו לעומק את ההבדלים בין הסוגים השונים של הרכבים. לפני שאתם עושים את הבחירה ורוכשים רכב או חותמים על ליסינג, הינה עשרה קריטריונים של רכבים חשמליים והיברידיים להביא בחשבון.

תלות בסוללה

ההבדל הראשון שצריך לדבר עליו הוא התלות בסוללה. ברכבים חשמליים מסתמכים רק על החשמל, ולכן הסוללה היא הרכיב הכי חשוב ויקר ברכב. כיום, יצרני הרכבים החשמליים מציעים אחריות של עד 8 שנים לסוללה במעמד רכישת הרכב, או לחלופין עד 160,000 ק״מ, מה שיקרה קודם. אם מסגרת האחריות חלפה וסוללת הרכב מתקלקלת, אתם תעמדו בפני הוצאה של עשרות אלפי שקלים לרכישת סוללה חדשה. לעומת זאת, רכבים היברידיים מסתמכים גם על בנזין או סולר, ככה שגם כשאין ניצול של החשמל יש מקור אנרגיה זמין וטווח הנסיעה גדול יותר.

מחירים

אפשר לראות כי רכבים חשמליים ורכבים היברידיים הם יקרים יותר בהשוואה לרכבי בנזין וסולר. העניין הזה מתקזז עם הוצאות הדלק המופחתות שהן בהחלט חשובות. בהשוואה בין שני הסוגים אין הבדלים ניכרים, ואפשר למצוא דגמים שונים בטווח מחירים משתנה. יחד עם זאת, המיסוי ברכישת רכב חשמלי הוא הנמוך ביותר מבין המיסויים הקיימים על סוגי הרכבים השונים.

תחזוקה

בנושא התחזוקה נראה כי רכבים חשמליים הם משתלמים יותר כיוון שברכב חשמלי אין מנוע בעירה פנימית, והוא מורכב מכמות מצומצמת מאוד של חלקים הדורשים טיפול ותחזוקה וזה היתרון המרכזי צמצום משמעותי בטיפולים לרכב ובצורך לבקר במוסך. ברכב היברידי יש זוג מנועים – חשמלי ובנזין, ולכן מדובר בתחזוקה כפולה שהיא גם יקרה יותר. עם זאת, בגלל החלוקה בין המנועים והשימוש המועט במנוע הבנזין, עלות התחזוקה של רכבים היברידיים היא לא עלות גבוהה מדי.

נוחות

אפשר לראות בשתי הקטגוריות נוחות נסיעה טובה בהחלט. הדגמים המובילים מגיעים בעיצובים מתקדמים עם מערכות מולטימדיה ותכנון טכנולוגי מתקדם. אפשר לומר שהנוחות תלויה בעיקר בדגם שתבחרו לרכוש ופחות בשאלה אם הוא חשמלי או היברידי.

בטיחות

גם בתחום הבטיחות אין הבדל מהותי. אפשר למצוא רכבים עם מערכות בטיחות חכמות, מתקדמות ויעילות בשני הסוגים וגם כאן זה בעיקר תלוי בשנתון של הרכב וברמת הבטיחות שתבחרו. כמובן שמומלץ לבחור בדגמים מתקדמים עם תכונות בטיחות מתקדמות כדי ליהנות מנסיעה נעימה ובטוחה לכל יעד.

שוק יד שנייה

השוק לרכישת רכבים היברידיים יד שנייה גדול, וזו ממש לא בעיה למכור מכונית טובה במחירים טובים, לפעמים סביב מחיר המחירון ולפעמים אפילו יותר. באשר לרכבים חשמליים לא ברור עדיין איך השוק יתנהג, וסביר להניח שנדע יותר בעוד כמה שנים. כיום הרכבים החשמליים נמכרים בקצב מואץ ושוק היד שניה מתחיל לצמוח. נכון להיום, כדאי לשים לב אורך חיי הסוללה, אחריות, טווח הנסיעה בפועל של הרכב והכי חשוב מה היקף הנזק לסוללה במידה והרכב עבר תאונה. לפי המחירונים הרשמיים של יבואני הרכב, מחירן של סוללות עובר בקלות את ה־30% מערכה של כל המכונית, מה שהופך את האפשרות לטוטאל לוס לקלה מאוד כי את הסוללה לא ניתן תמיד לתקן בישראל.

קיימות

רכבים חשמליים הם כיום האופציה הירוקה ביותר, והאנרגיה החשמלית היא חסכונית הרבה יותר בהשוואה לדלק. רכבים היברידיים הם ידידותיים פחות לסביבה מחשמליים כיוון שהם מסתמכים על אנרגיית בנזין במידה כלשהי. עם זאת, בהשוואה לרכבים רגילים רכבים היברידים הם נקיים הרבה יותר.

עלויות חשמל או דלק

עלות הדלק החודשית של רכבים היברידיים היא גבוהה יותר בהשוואה לרכבים חשמליים כיוון שהחשמל הוא זול יותר. אם משווים רכבים היברידים לרכבים רגילים עדיין מדובר כאן ברכבים חסכוניים מאוד עם הוצאות דלק מופחתות.

זמן הטעינה

זמן הטעינה הוא פקטור חשוב. ברכבים חשמליים תמיד יש צורך בטעינה, שיכולה לקחת כמה שעות טובות, בארץ מדובר על רכבים עם הספק סוללה הנע לרוב בין 400-300 ק״מ. טעינת הסוללה ברכב חשמלי מצריכה תכנון נסיעה מוקפד, כולל עצירות במידת הצורך. ברכבים היברידיים ברוב המקרים אין צורך לטעון בתחנה, והמנוע נטען אוטומטית דרך מנוע הבנזין. עם זאת, שימו לב שיש דגמים משולבים שכן מצריכים טעינה.

עיצובים ומפרט

בשני הסוגים אפשר למצוא עיצובים מתקדמים ואסתטיים ומפרטים טכניים מעולים, הכוללים מערכות מולטימדיה רבות לנוחות המשתמשים, מערכות בקרה אוטומטיות והתראות לנהג, עיצוב פנים נוח ועוד. אבל היתרון הבולט ביותר ברכבים חשמליים היא מערכת ADAS (מערכת סיוע לנהיגה). בעזרת מערכת זו יצרניות הרכבים החשמליים מסגולות לשלוט במאפיינים של הרכבים החשמליים ללא מאמץ ובלחיצת הכפתור פשוטה המאפשרת עדכוני מידע ברכבים אלה מהענן. בשנים הקרובות, צפוי שוק הרכבים להיות גדוש ברכבים סיניים חשמליים, כך שגם צפויים פערים טכנולוגיים רבים. ואם הצרכן יוכל להשיג רכב הניתן לשדרוג, רכב זה יהיה בעדיפות על הרכבים האחרים, בייחוד אם הצרכן הוא בעל ידע רחב בתחום הטכנולוגי.

אז בואו נסכם – רכב חשמלי או היברידי?

לאחר שסקרנו את הפרמטרים העיקריים שמבדילים בין רכב חשמלי להיברידי, בואו נשווה לצורך המחשה שני דגמים מאוד נפוצים מדגמי 2020: MG ZS EV ו - קיה נירו היברידית.

כאשר משווים את ה-MG ZS EV החשמלי לקיה נירו ההיברידית משנת 2020, ניתן לראות הבדלים משמעותיים במחיר. ה-MG ZS EV מוצע במחיר של כ-95,000 ₪, בעוד הקיה נירו עולה כ-108,000 ₪. מבחינת תלות בסוללה, ה-ZS EV תלוי בה לחלוטין, בעוד הנירו תלוי בסוללה רק חלקית בשל מנוע הבנזין המשולב. בהיבט התחזוקה, ל-ZS EV יש יתרון עם תחזוקה של מנוע חשמלי בלבד, לעומת הצורך בתחזוקה של שני מנועים בנירו - חשמלי ובנזין.

טווח הנסיעה על פי תקן WLTP של ה-ZS EV עומד על 263 ק"מ, בעוד בנירו מתדלקים רגיל והמנוע החשמלי של הרכב ההיברידי נטען מהאנרגיה המופקת בבלימת הרכב . זמן הטעינה מ-0% ל-80% ל-ZS EV הוא 40 דקות בטעינה מהירה, בעוד הנירו כלל אינו דורש טעינה חיצונית. צריכת הדלק המשולבת של הנירו היא 4.7 ליטר ל-100 ק"מ.

בתחום הביצועים, ה-ZS EV מתעלה עם הספק של 143 כ"ס ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.2 שניות, בהשוואה ל-141 כ"ס ו-11.5 שניות בהתאמה של הנירו. ל-ZS EV יש גם יתרון קל בנפח תא המטען עם 448 ליטר, לעומת 401 ליטר בנירו. שני הרכבים כוללים חבילות מערכות בטיחות מתקדמות דומות, הכוללות 6-7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

מבחינה סביבתית, ל-ZS EV יתרון עם אפס פליטות מקומיות, בעוד הנירו משיג פליטות נמוכות יותר מרכב בנזין רגיל. עלות הטעינה או התדלוק ל-100 ק"מ נמוכה משמעותית ב-ZS EV, כ-10 ₪ לעומת כ-25 ₪ בנירו.

לסיכום, ה-MG ZS EV מהווה אפשרות אטרקטיבית עם מחיר נמוך יותר, ביצועים עדיפים ועלויות אנרגיה נמוכות יותר. מנגד, הקיה נירו מציע טווח נסיעה ארוך משמעותית וחופש מהצורך בטעינה חיצונית.

רכבים חשמליים הם אומנם חסכוניים יותר לאורך זמן, אך החיסרון שלהם הוא התלות במקומות טעינה ובזמני טעינה ארוכים. רכבים היברידיים הם חסכוניים מאוד בהשוואה לרכבים רגילים אך פחות בהשוואה לרכבים חשמליים, וחיסרון נוסף הוא תחזוקה כפולה שעשויה להיות יקרה יותר.

רוצים לדעת עוד על רכבים חשמליים והיברידיים כמו ג׳ילי, יונדאי, קיה ועוד? היכנסו לבלוג של טרייד מוביל או צרו איתנו קשר למידע נוסף.