הרכבים שאהבתי
אחד הדברים הבסיסיים שחשוב מאוד שנהיה מודעים אליהם בתור נהגים ברכב, הוא המשמעות של נוריות האזהרה ומה כל אחת מסמנת. נכון, אתם לא צריכים להכיר כל אחת ואחת בעל פה בהכרח, אבל כן צריך להבין באופן כללי מה כל נורה אומרת ובעיקר מה אומר הצבע שלה. מיד נעבור על כל אחת מהנוריות ברכב ונסביר מה המשמעות שלה ואיך עלינו להתייחס אם היא נדלקת, אבל קודם כל כמה מילים כלליות על הצבעים של נוריות האזהרה ברכב.
נוריות אזהרה ברכב בצבע כחול או ירוק מודיעות על הפעלה של מערכת כלשהי ברכב, למשל פנסי איתות או אורות גבוהים. אם נורה בצבע כתום או צהוב ברכב נדלקת, זוהי בעצם אינדיקציה לתקלה מסוימת ברכב שיש להתייחס אליה בהקדם, אך היא לא מחייבת אותנו לעצור ולהתייחס אליה באופן מידי. אם נורה אדומה ברכב נדלקת, היא מסמנת על כך שיש תקלה חמורה או מצב מסוכן שצריך להתייחס אליהם באופן מידי. כאשר רואים נורה כזאת יש לעצור את הרכב בצורה בטוחה מהר כלל האפשר ולטפל בליקוי, בין אם כדי לסגור דלת פתוחה ברכב או אם כדי להזמין גרר למוסך כי המנוע התחמם יתר על המידה.
אורות החנייה ברכב מתאימים למצב שבו הרכב עומד ורוצים שישימו לב אלינו, למשל אם עצרנו באמצע הכביש בנסיעה. הנורה הירוקה בעצם נותנת אינדיקציה לכך שאורות החנייה אכן דולקים.
בדומה לאורות החנייה, הנורה הזאת מסמנת שאורות הרכב דולקים. כך אתם יכולים לדעת שאכן רואים אתכם ולראות היטב את הדרך בלילה וכמובן להדליק אורות בכל פעם שהחוק קובע שיש לעשות כך. הנורות יזכירו לכם גם להדליק את האורות.
אורות הערפל הן אורות למצב של נסיעה בערפל, בגשם ובתנאי דרך של ראות נמוכה והן מספקות ראות טובה כלל האפשר. הנורה הירוקה של אורות ערפל מסמנת לנו כאשר האורות הללו דולקים.
נורת חיישני הגשם היא נורה חדשנית יותר המספקת התראה לנהגים מפני נסיעה בגשם ובכביש רטוב. כאשר הנורה נדלקת המשמעות היא שהחל לרדת גשם או שהכביש מתחיל להיות חלק. כאשר הנורה הזאת נדלקת עלינו להיות מוכנים, להאט את המהירות ולהתאים את עצמנו לתנאי הדרך החדשים.
מצב נהיגה חסכוני הוא מצב שבו ביצועי הרכב הם החסכוניים ביותר, בכמה שפחות צריכת דלק ובכמה שפחות זיהום. הנורה נדלקת כאשר אנו נוסעים בהילוך נמוך ומראה שאנו במצב אקו, וכן היא נדלקת כאשר מפעילים מצב נסיעה חסכוני באופן ידני.
אחת הנורות החשובות ביותר היא נורת בקרת הסטייה. הנורה הזאת תדלק בכל פעם שלא נשים לב ונבצע סטייה בלתי מכוונת מהנתיב שלנו. הנורה הזאת יכולה להציל חיים וברכבים חדישים היום, מתלווה אליה לרוב גם צליל מובחן שמעיר את תשומת לב הנהג אפילו יותר.
בהרבה רכבים היום ישנה אופציה אוטומטית או ידנית של בקרת מנוע על מהירות הרכב בעת ירידה במדרון. הנורה תדלק כאשר הרכב מפעיל את מצב בלימת המנוע וזו אינדיקציה לכך שהרכב מגביל את הילוך הנסיעה באופן אוטומטי כדי להאט את הרכב ולהוריד את העומס מהבלמים (ובכך שומר על תקינותם).
הנורה הזאת תקפה לרכבים היברידיים שבהם מתבצע שינוי בגורם ההנעה, פעם ממנוע הבנזין או הסולר של הרכב. כאשר הנורה הדולקת המשמעות היא שהרכב מונע כעת באמצעות חשמל בלבד בלי צריכת דלק. זה קורה לא מעט כאשר נוסעים בתוך העיר או בפקקים בכבישים בין-עירוניים.
היום המערכת הנוחה הזאת קיימת כמעט בכל רכב חדש שעולה על הכביש. המערכת האוטומטית בעצם מכבה את המנוע בזמן עצירה, נניח כשעומדים ברמזור או כאשר עוצרים בשולי הכביש. במצטבר יש כאן חיסכון של אלפי שקלים בדלק מדי שנה. הנורה הזאת נותנת אינדיקציה כאשר המנוע כובה באופן זמני. כאשר ממשיכים לנסוע פעולת המנוע מתחדשת והנורה כבית.
נוריות האיתות באוטו הן נוריות שכל אחד מכיר ופועלות בכל פעם שאנו מאותתים. כאשר נאותת ימינה, הנורה תהבהב בצד ימין ואם נאותת שמאלה, היא תהבהב בצד שמאל. ברוב הרכבים האיתות פוסק והנורה מפסיקה להבהב באופן אוטומטי לאחר שמשלימים את הפנייה. לחיצה על המשולש האדום בתוך הרכב תפעיל את ארבעת הווינקרים בבת אחת באופן קבוע ובמצב הזה שתי הנורות נדלקות ומהבהבות בו זמנית.
בקרת השיוט (או הקרוז קונטרול) היא מנגנון המאפשר לנעול את מהירות הרכב בלי לחיצה על הדוושה, מצב נוח בנסיעה במהירות קבועה בכבישים בין-עירוניים. לחיצה על הכפתור תדליק אור ירוק שעליו הכיתוב קרוז, וכדי לקבע את המהירות יש ללחוץ על כפתור סט (בדרך כלל הכפתור המאפשר הנמכה של מהירות הנסיעה באופן ידני). במצב הזה הרכב נוסע במהירות קבועה שאפשר גם להעלות ולהוריד דרך כפתור ידני בהגה. לחיצה על הבלם תבטל את המצב, אך נורת הקרוז קונטרול תישאר דולקת ואפשר לקבע את המהירות שוב. הנורה תכבה רק כאשר נכבה לחלוטין מצב שיוט.
הנורה הזאת לא מופיעה בכל הרכבים אלא רק בדגמים מסוימים. הנורה הזאת מסמנת לנהג שכדי להניע את הרכב או להוציא אותו מהילוך חנייה יש ללחוץ על הבלם. בדרך כלל אפשר לראות את זה ברכבים חדשים יותר, היברידיים וחשמליים.
יש רכבים שבהם מוגדרת הגבלת מהירות כלשהי, כללית או לפי אזורים מסוימים. כאשר הרכב יגיע למהירות המותרת הנורה תידלק וזה אומר שלא ניתן להאיץ מעבר לכך את מהירות הרכב.
כאשר אורות הדרך רגילים דלוקים נדלקת כאמור נורה ירוקה. כאשר רוצים להחליף לאורות גבוהים המאירים למרחק גדול יותר ולשדה ראייה רחב יותר, בוחרים במצב הזה ואז נדלקת נורה כחולה המאירה ציור דומה של הנורה הירוקה באורות הדרך הרגילים.
כאשר מניעים את הרכב אחרי זמן מנוחה ארוך של המנוע, תידלק נורת מנוע כחולה המציינת כי המנוע עדיין לא בחום אידיאלי לנסיעה. לאחר כמה דקות חום המנוע יגיע לטמפרטורה הרצויה והנורה תכבה.
הנורה הכתומה של רפידות הבלם מעידה על בעיה כלשהי ברפידות הבלם. כאמור, לא משהו שצריך לטפל בו בזה הרגע, אבל חשוב לקבוע תור למוסך בהקדם כדי לבדוק מה מקור הבעיה. יכול להיות שהרפידה שחוקה או שבורה ושצריך לתקן בהקדם.
מפשיר האדים מאפשר לנו להפעיל את מערכת המיזוג כך שהאדים יפשירו ונוכל לראות טוב יותר את הדרך. הנורה של מפשיר אדים אחורי נותנת אינדיקציה כאשר המצב הזה פעיל. אפשר לבחור את האפשרות הזאת בהגדרות המיזוג ברכב בקלות.
באופן דומה אפשר גם להפעיל את מפשיר האדים בחלק הקדמי ולהפשיר את האדים בשמשה הקדמית. במצב הזה יידלק כפתור אחר. הכפתורים האלה צבועים בצבע כתום כדי להזכיר לנו לכבות את המצב לאחר הפשרת האדים, שכן האדים יכולים לגרום לתחושת ערפול וסחרחורת לא נעימה לאורך זמן.
נורה המסמנת לנו כאשר נורה כלשהי אחרת שרופה. אם לא הצלחתם לאתר ולהחליף אותה בעצמכם, תוכלו לגשת לחשמלאי רכב שיעשה זאת בשבילכם תמורת סכום סמלי.
הגה כוח הוא מנגנון שקיים כמעט בכל רכב והוא מאפשר לנו לנווט את הרכב בקלות ובלי מאמץ בסיבוב ההגה. כאשר יש בעיה כלשהי במערכת (נגיד נזילה בנוזל ההיגוי), תדלק נורה כתומה שתורה לנו לטפל בבעיה.
הממיר הקטליטי ברכב הוא רכיב חשוב שאחראי על סינון פיח והפחתה של פליטת הרעלים ברכב. היום ממיר קטליטי הוא תקן בכל הרכב ורכבים בלי ממיר מורדים מהכביש. הנורה נדלקת במצב הזה כאשר יש בעיה כלשהי בממיר וצריך לבדוק אותה במוסך.
אחת לכמה זמן ועל פי הגדרות היצרן, יש לגשת לטיפול במוסך. הנורה נדלקת בדרך כלל לאחר מספר קילומטרים מסוים או כאשר עובר זמן מסוים. כאשר הנורה נדלקת יש לקבוע טיפול במוסך בהקדם האפשרי.
מערכת בלימה אדפטיבית היא מערכת בטיחות ונוחות נסיעה חכמה שאפשר למצוא בהרבה מאוד כלי רכב בימינו. כאשר יש תקלה, נדלקת הנורה הכתומה שנותנת על כך אינדיקציה.
כאשר מפלס הדלק מגיעה לסף נמוך כלשהו, נדלקת נורה כתומה בצורת מכל דלק שתזכיר לכם שכדאי לעצור ולמלא את המכל בקרוב. אל תחכו יותר מדי זמן, בדרך כלל כאשר הנורה הזאת נדלקת יש עוד בערך 50 קילומטרים זמינים לנסיעה.
הנורה הזאת נדלקת כאשר יש הצטברות מסוכנת של קרח על הכביש. היא מן הסתם קצת פחות מוכרת כאן אצלנו, אבל בכל זאת תרחיש כזה יכול לקרות לפעמים בחורף בצפון או בהרי ירושלים. בכל מקרה, כאשר הנורה נדלקת, חשוב לשים לב למצב הקרח על הכביש.
מחממי המצת מאפשרים לנו להדליק אש במצת של הרכב. כאשר לוחצים על המצת נדלקת הנורה וכאשר הוא מתחמם היא נכבית ואפשר להוציא את המצת.
נוזל השמשות הוא חשוב ומאפשר לנו לשפר את שדה הראייה כאשר השמשה מלוכלכת. בדיוק בגלל זה חשוב מאוד שנדע מראש לפני שהוא נגמר כדי שנוכל להוסיף ולשמור על הבטיחות שלנו. הנורה המוכרת בצורה של וישר וטיפות מים. כאשר היא נדלקת חשוב להוסיף נוזל שמשות כבר בעצירה הבאה שלכם ולא לדחות את זה.
כאשר הנורית הזאת נדלקת היא מסמלת שיש בעיה כלשהי במערכת השמן. יכול להיות שחסר שמן, אולי שיש דליפה או כל בעיה אחרת שהיא. כאמור, הנורה היא כתומה ולכן זה לא משהו שמשפיע על הנסיעה באופן מידי, אבל זה כן משהו שאתם צריכים לבדוק כבר בעצירה הבאה שלכם ושווה להתחיל בבדיקת שמן עצמאית.
הנורה הזאת תדלק כאשר נבטל באופן ידני את כרית האוויר ברכב (למשל אם נרצה להסיע תינוק במושב הקדמי) וכן אם יש בעיה בכרית האוויר והיא משום מה הפסיקה לפעול.
נורה שתדלק כאשר יש תקלה כלשהי באחת החגורות ברכב וגם כאן חשוב לבדוק בהקדם האפשרי. שימו לב – לא מדובר בנורית האדומה המעידה על כך שאחד מיושבי הרכב אינו חוגר חגורה (ושלרוב גם מתלווה אליה צפצוף מובחן).
מערכת בקרת היציבות היא מערכת בטיחות חשובה ביותר ברכבים ומסייעת לרכב לשמור על שליטה בתנאים קשים כמו סיבובים, תאונות, בלימות פתע וכו׳. כאשר יש בעיה כלשהי במערכת הנורה נדלקת ונותנת על כך אינדיקציה חשובה.
האלטרנטור הוא הרכיב שאחראי על טעינת המצבר ברכב. כאשר יש בעיה המצבר לא ייטען וכך בשלב מסוים ייגמר החשמל ברכב ולא תוכלו להניע אותו או להשתמש במכלולים חשמליים.
הנורה הזאת נדלקת בכל מצב של התנגשות כלשהי של הרכב. נכון, ברוב המקרים אנחנו ממש לא צריכים אותה ויודעים להרגיש לבד אם התנגשנו ברכב, אבל טוב שיהיה תמיד למקרים שבהם אנו לא ערים להתנגשות.
אוראה הוא תוסף למנועי דיזל שמפחית את זיהום האוויר ששמים ברכבים גדולים כמו משאיות, אוטובוסים וכו׳. כאשר יש מחסור באוראה הנורה נדלקת ומסמנת לנו למלא את התוסף ולשמור על הסביבה.
נורה שנדלקת ברכבים שיש להם מפתח חכם כאשר יש בעיה כזו או אחרת במנגנון שלו.
סימן אזהרה כללי אדום בצורת סימן קריאה מתריעה על בעיה כללית כלשהי שיש להתייחס אליה בזה הרגע.
כאשר סימן של מנוע אדום נדלק, זה אומר שחום המנוע לא תקין ומתקרב לטמפרטורה מסוכנת. במצב הזה חייבים לעצור בצד, לדומם את המנוע, לפתוח בזהירות את מכסה המנוע ולתת לו להתקרר. המשך נסיעה במצב הזה עשוי להביא להרס של המנוע ולאובדן של הרכב.
נורה שנדלקת כאשר יש בעיה במערכת האימובלייזר. חשוב לתקן את הבעיה מיד כי זוהי מערכת חכמה ששומרת על החיים שלנו.
נורה אדומה תדלק כאשר ישנה בעיה במערכת הבלימה ABS ברכב. המערכת הזאת בעצם אחראית על פתיחת הגלגלים ואפשרות לתמרון במקרים של בלימת חירום.
גם מערכת הבלימה זקוקה לקירור ספציפי איכותי וחימום יתר עשוי לפגוע בה ואפילו להרוס את הבלמים לחלוטין. כאשר המערכת מגיעה לטמפרטורה מסוכנת תדלק הנורה וחשוב מאוד לעצור בצד בהקדם האפשרי, להזמין גרר ולא להמשיך בנסיעה כרגיל.
נורה מוכרת למדי שנדלקת בכל פעם שיש דלת פתוחה ברכב או כאשר תא המטען פתוח.
אם לחץ השמן ירוד בצורה דרסטית זה אומר לרוב שיש נזילה. מדובר במצב מסוכן מאוד שעלול להסתיים גם כן בהרס של הרכב ואם נדלקת הנורה חשוב מאוד לעצור את הנסיעה באופן מידי.
אורות אזהרה ברכב נותנים אינדיקציה למצב מסוכן בדרך.
נורה אדומה שנדלקת בכל מקרה של תקלה שהיא במערכת החשמל שעשויה לסכן את יושבי הרכב.
נורה אדומה שנותנת אינדיקציה על מצב הבלמים. כאשר יש תקלה ונדלקת נורית חיווי אדומה, חשוב לעצור את הנסיעה באופן מידי ולהתייחס לבעיה.
גם הגיר ברכב חייב לפעול בטמפרטורה אידיאלית מסוימת (ובגלל זה כמובן יש נוזל גיר). כאשר יש נזילה או בעיה אחרת והטמפרטורה עולה, חייבים לעצור ולבדוק את זה, אחרת היא יכולה להביא להרס מוחלט של הגיר.
נורית שקיימת רק ברכבי סולר מן הסתם, שבהם יש פילטר האחראי על סינון הסולר. כאשר יש בעיה עם הפילטר הזה הנורית נדלקת וצריך לעצור ולבדוק את הבעיה לאלתר.
בלימה רגנרטיבית היא טכניקה ייחודית המנצלת את בלימת המנוע ברכבים חשמליים לייצור של אנרגייה. כאשר הנורה הזאת נדלקת היא מצביעה על כך שהבלימה נמצאת בשימוש.
נורה הנדלקת כאשר יש בעיה כלשהי במערכת החשמלית של הרכב, קורה גם כאשר הסוללה נגמרת לחלוטין.
נורה המספקת אינדיקציה על מצב הסוללה ברכב. נדלקת כאשר הסוללה מגיעה לאחוז נמוך ויש צורך למלא אותה בהקדם.
נורית הנדלקת כאשר מערכת הכוח ברכב פועלת.
מערכת חכמה הקיימת ברכבים חשמליים שלהם בלימה אוטומטית המאפשרת נהיגה בדוושת הגז בלבד. הנורית נדלקת כאשר המערכת פועלת ברכבים חשמליים.
נורית חיווי הנדלקת כאשר הרכב נמצא במצב טעינה, בין אם בעמדת הטעינה הביתית ובין אם בעמדות ציבוריות.
נורת חיווי לשקע הטעינה כאשר המטען לא הוכנס כראוי.
מערכת ראיית לילה היא תאורה ייחודית למצבי חושך קיצוניים. הנורה נותנת אינדיקציה לכך שהיא פועלת.
נורה המציינת כי המערכת להתראה על עייפות פועלת. זוהי בעצם מערכת המזהה עייפות וסימני הרדמות אצל הנהג ומעירה את תשומת הלב.
שימו לב – האמור הוא מידע כללי בלבד ואין בו משום הוראה או לשון החוק.
אם יצא לכם לרכוש בעבר רכב יד שנייה או שאולי דווקא ניסיתם למכור רכב כלשהו שברשותכם, נראה שכבר יצא לכם...
יום שני , 09/09/2024
ואלו הם הזוכים המאושרות: מאזדה 3 – בזכות האמינות, העיצוב היפה והנוחות המירבית של המאזדות הוותיקות. ה...
יום שני , 09/09/2024
שמן המנוע הוא אחד המרכיבים הקריטיים והבסיסיים ביותר לתפקוד התקין של הרכב. הוא בעצם משמן את חלקי המנו...
יום שבת , 14/09/2024