1. טרייד מוביל
  2. מאמרי רכב
  3. העברת בעלות רכב: איך זה עובד ומי משלם על זה?

העברת בעלות רכב: איך זה עובד ומי משלם על זה?

יום ראשון , 04/08/2024
העברת בעלות רכב: איך זה עובד ומי משלם על זה?

העברת בעלות על רכב היא תהליך חשוב ומהותי בעת רכישה או מכירה של רכב משומש, כזה שיש לו בהיבטים משפטיים, כספיים וטכניים שכדאי להכיר לפני ביצוע העברת הבעלות עצמה. עומדים לפני קנייה או מכירה של רכב? ממש כאן תוכלו לקרוא את כל מה שצריך לדעת על העברת בעלות רכב רגע לפני העסקה שלכם.

מהי העברת בעלות רכב?

העברת בעלות על רכב היא תהליך רשמי ומחייב מבחינה חוקית, שבו הבעלות על כלי רכב עוברת מאדם אחד לאחר. התהליך מתבצע מול רשויות המדינה, ובסופו נרשם שם הבעלים החדש ברישיון הרכב ובמאגרי המידע הממשלתיים. העברת הבעלות היא השלב המכריע והסופי ברכישת רכב משומש. היא מתרחשת לאחר שהקונה והמוכר השלימו את כל בדיקות הרכב הנחוצות, סיכמו על מחיר, תנאי תשלום וחתמו על הסכם מכר.

מי משלם על העברת בעלות לרכב?


על פי החוק, האחריות לביצוע ותשלום העברת הבעלות מוטלת על הבעלים הרשום של הרכב, כלומר על המוכר. עם זאת, במרבית המקרים המוכר והקונה מחלקים ביניהם את עלויות העברת הבעלות, או שהקונה משלם עליה במלואה, בהתאם להסכמות ביניהם.

מה צריך בשביל לבצע אותה?


לצורך ביצוע העברת בעלות יש להצטייד בכמה מסמכים: תעודות זהות של הקונה והמוכר, רישיון רכב בתוקף, ייפוי כוח רשמי (אם אחד הצדדים מיוצג על ידי מיופה כוח) וטופס הסכם מכר חתום על ידי שני הצדדים. מבחינת נוכחות פיזית, מספיק שאחד הצדדים (או מיופה כוח מטעמו) יגיע לסניף הדואר עם כל המסמכים האלה. כמובן שמומלץ לשני הצדדים להגיע יחד, על מנת לאפשר ביצוע מדויק של כל הבדיקות הנדרשות ומסירה בו זמנית של הכסף והמפתחות.

כשאתם בוחרים לרכוש רכב מאיתנו, אתם יכולים להיות רגועים ובטוחים שנדאג עבורכם לכל הפרטים הקשורים להעברת הבעלות. בעזרת מערכת הדואר הדיגיטלית שיש בכל סניף שלנו, נוכל לבצע את התהליך עבורכם במקום, מיד לאחר התשלום. כך תוכלו לצאת מהסניף עם רישיון רכב חדש על שמכם, ללא בירוקרטיה מיותרת או המתנה.

השפעת העברת בעלות על שווי הרכב

כאשר רכב עובר בעלות, הוא מקבל "יד" נוספת בהיסטוריה שלו, דבר שמשפיע ישירות על ערכו בשוק. לדוגמה, אם אתם מחזיקים רכב כיד שנייה ואנו קונים אותו מכם, הרכב יהפוך להיות יד שלישית. כתוצאה מכך, כשאנחנו נבוא למכור את הרכב בעתיד, התמחור שלו יתבצע בהתאם לכך שהוא רכב יד שלישית ולא יד שנייה. הבדל זה יכול להשפיע משמעותית על מחיר המכירה הפוטנציאלי של הרכב, ולכן חשוב לקחת זאת בחשבון כשמתכננים להעביר בעלות על רכב.

העברת בעלות על רכב: אלו 7 השלבים

אם אתם בוחרים לקצר תהליכים, אפשר לבצע את העברת הבעלות בצורה מקוונת בשבעה שלבים:

1.      כניסה לאזור האישי ב-mygov – כדי להתחיל בתהליך העברת הבעלות, יש להיכנס לאזור האישי באתר הממשלתי. אפשר להיכנס באמצעות סיסמה, תעודת זהות, אפליקציית GovID או בעזרת כרטיס חכם עם תעודת זהות ביומטרית.

2.      בחירת הרכב ותחילת תהליך ההעברה על ידי המוכר – לאחר הכניסה לאזור האישי, על המוכר ללחוץ על לשונית "רישיון רכב", לבחור את כלי הרכב הרלוונטי ואז ללחוץ על "העברת בעלות". בשלב הבא, יש ללחוץ על "אני רוצה להתחיל בתהליך העברה".

3.      הזנת פרטי הקונה ופנייה אליו – המוכר נדרש להזין את פרטי הזהות של הקונה ולאחר מכן ללחוץ על כפתור "לפנייה לקונה". בשלב זה, הפנייה מועברת לקונה ובה כל הפרטים שהזין המוכר.

4.      בדיקת הפרטים על ידי הקונה – הקונה נחשף לפרטים שהזין המוכר דרך האזור האישי שלו. עליו לבדוק ולאמת שכל הפרטים נכונים ותואמים את מה שסוכם מראש עם המוכר, כדי להמשיך בתהליך העברת הבעלות.

5.      אישור או ביטול העברת הבעלות על ידי הקונה – בשלב זה, הקונה בוחר בין שני כפתורים: "איני רוצה לקנות את הרכב" (אם רוצה לבטל) או "לפרטי הרכב ולהמשך הקנייה" (במקרה של אישור הפרטים והמשך התהליך).

6.      השלמת תהליך ההעברה על ידי המוכר – לאחר אישור הקונה, המוכר מקבל הודעה באזור האישי שלו על קבלת האישור מהקונה וכי כל שנותר הוא תשלום האגרה. המוכר בוחר בין "לתשלום האגרה" (להשלמת העסקה) או "ביטול המכירה" (לביטול כל התהליך).

7.      סיום התהליך וקבלת אישורים – לאחר תשלום האגרה על ידי המוכר, תהליך העברת הבעלות מסתיים. הצדדים מקבלים אישורים על השלמת התהליך והקונה הופך באופן רשמי לבעלים החדש של הרכב.


חשוב לדעת: 6 מקרים שבהם העברת בעלות על רכב אינה שגרתית

1.      ייצוג על ידי מיופה כוח – במקרה זה יש להצטייד בייפוי כוח רשמי ובתעודת זהות של מיופה הכוח. ייפוי הכוח צריך להיות בנוסח הנדרש על ידי משרד התחבורה.

2.      רכב בייבוא אישי – במקרה של רכב ביבוא אישי, חלות מגבלות על מכירתו לתקופה מסוימת. התקופה נעה בין שנה ל-3 שנים, בהתאם לסוג הרכב ולמועד רישומו הראשון.

3.      אוטובוס – העברת בעלות על אוטובוס מחייבת אישור מראש של מפקח תעבורה. רק לאחר קבלת האישור אפשר להשלים את ההעברה.

4.      רכב נכה – בשל הטבות המס הניתנות לרוכשי רכב נכה, העברת הבעלות כרוכה בתהליכים מיוחדים. תידרש הגעה למשרדי הרישוי לצורך ביטול ההנחות ותשלום הפרשים רטרואקטיביים.

5.      מונית – העברת בעלות על מונית אפשרית רק במשרדי הרישוי ולא בסניפי הדואר. עם זאת, שאר תהליך ההעברה זהה לתהליך הרגיל.

6.      הוספת או שינוי בעלות נוספת – במקרה של הוספת שותף או בן משפחה כבעלים, יש לוודא שאין עיקולים או שעבודים על הרכב. התהליך מחייב הצגת מסמכים נוספים, בהתאם לקרבה המשפחתית ולהסדרים המשפטיים

לסיכום


העברת בעלות על רכב היא תהליך מורכב הדורש היכרות עם ההיבטים המשפטיים והמנהליים הכרוכים בו. ברוב המקרים מדובר בתהליך שגרתי המתבצע בסניף הדואר או באתר האינטרנט, אך לעיתים נדרשת פנייה למשרד הרישוי במקרים מיוחדים. בכל מקרה, חשוב להקפיד על איסוף כל המסמכים הנדרשים, תשלום האגרות, בדיקת ניקיון הרכב משעבודים ועיקולים וקבלת כל האישורים המתאימים.